• خانه
  • مو
  • پروتئین تراپی مو و روش‌های انجام آن
پروتئین تراپی مو و روش‌های انجام آن

پروتئین تراپی مو و روش‌های انجام آن

پروتئین یکی از موادی است که در سلامت بافت موی سر نقش دارد. برای همین اگر میزان آن در موی سر کاهش شدیدی پیدا کند، موها حالت بدی پیدا کرده و خشک و شکننده به نظر می‌رسند. افرادی که دچار کمبود پروتئین در موی سر می‌شوند، می‌توانند با استفاده از روش پروتئین تراپی این مشکل را برطرف کنند. پروتئین تراپی مو یکی از روش‌های درمانی مو است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این مطلب به بررسی این روش و فواید آن خواهیم پرداخت.

پروتئین مو چیست؟

 

پروتئین مو چیست؟

 

تارهای موی سر از پروتئین کراتین برخوردار هستند که این پروتئین در سلامت موها نقش مهمی دارد. در صورتی که از موهای سر به خوبی محافظت نشود، مقدار پروتئین کاهش پیدا خواهد کرد. مهمترین عواملی که در کاهش پروتئین مو نقش دارند، شامل رنگ کردن زیادی مو، دکلره کردن، آلودگی‌ها و مواردی از این دست است. این موارد همگی سبب تجزیه پروتئین کراتین شده و موها را با ظاهری خشک و شکننده روبرو می‌کنند. علاوه بر این، در صورتی که از رژیم‌های غیر متعارف برای لاغری استفاده کنید، ممکن است پروتئین مو کاهش پیدا کند که در نهایت این امر موجب ریزش موهای سر خواهد شد. برای همین است که برخی افراد هنگام استفاده از رژیم‌های غذایی با ریزش مو مواجه می‌شوند. این افراد باید در برنامه غذایی خود مواد پروتئین‌دار را لحاظ کنند تا موها از رشد و تقویت خوبی برخوردار شوند.

پروتئین تراپی مو چیست؟

حال اگر پروتیئن موی سر به حد زیادی کاهش پیدا کند، چه اقدامی میتوان انجام داد؟ بهترین روش درمانی در این شرایط، پروتئین تراپی مو است. پروتئین تراپی مو یکی از روش‌های درمانی است که در آن محصولی که از پروتئین‌های هیدرولیز شده برخوردار است را بر روی سر می‌زنند. این پروتئین‌ها خاصیت تقویت‌کنندگی و بازسازی تارهای مو را دارند و سبب سخت شدن لایه کوتیکول‌های مو می‌شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید نیاز به استفاده از روش پروتئین تراپی مو برای درمان موهای خود دارید، می‌توانید به یک آرایشگاه معتبر مراجعه کنید تا موهایتان بررسی شود. معمولا پروتئین تراپی مو به طور ماهانه یا هر 6 هفته یک بار (بسته به میزان سلامت مو) انجام می‌شود.

علائم نشان‌دهنده کمبود پروتئین‌ موی سر

 

علائم نشان‌دهنده کمبود پروتئین‌ موی سر

 

اگر برایتان سوال است که چه علائمی نشان‌دهنده کمبود پروتئین موی سر هستند، باید بگوییم که با بررسی ظاهر مو میتوان به این موضوع پی برد. برخی افراد تصور می‌کنند خشک شدن موها به معنای کاهش پروتئین موی سر است. در صورتی که این مورد نمی‌تواند به تنهایی دلیل کمبود پروتئین باشد. بهتر است در زمان خشکی موها، در ابتدا به سراغ محصولات آبرسان بروید و اگر همچنان موها دچار خشکی بیش از حد بودند، به یک متخصص مراجعه کنید. از نشانه‌های کمبود پروتئین مو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی و وزی بیش از حد موها

معمولا افرادی که به طور مداوم به رنگ کردن موهایشان می‌پردازند، با کمبود پروتئین زیادی مواجه می‌شوند. با رنگ شدن موها میزان پروتئین کراتین سر کاهش پیدا کرده و موها از حالت خشک و وزی برخوردار می‌شوند. این افراد می‌توانند زیر نظر یک آرایشگر حرفه‌ای به پروتئین تراپی موهایشان بپردازند.

  • کاهش خاصیت ارتجاعی مو

یکی از نشانه‌های واضح کمبود پروتئین موی سر، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی مو است. برای این کار چند تار مویتان را بگیرید و به آرامی آنها را بکشید. در صورتی که تارهای مو پس از کشیده شدن دچار شکستگی شده یا به حالت اول برنگردند، یعنی موها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند. در این زمان بهتر است از روش پروتئین تراپی برای جبران پروتئین‌های از دست رفته مو اقدام کنید.

  • ریزش موی زیاد سر

در صورتی که موها بیش از حد طبیعی دچار ریزش شوند، احتمالا دچار کمبود پروتئین مو شده‌اید. پروتئینه کردن مو در این زمان می‌تواند به سلامت موها کمک کرده و منجر به تقویت آنها شود.

  • وجود موخوره و تخلخل در ساقه مو

زمانی که ساقه مو دچار تخلخل شود، موها آسیب‌پذیرتر شده و بیشتر دچار موخوره و شکستگی می‌شوند. در این زمان هم میتوان از روش پروتئین تراپی استفاده کرده و به سلامت موها کمک کرد.

آشنایی با انواع روش‌های پروتئین تراپی مو

 

انواع روش‌های پروتئین تراپی مو

 

پروتئین تراپی مو به دو صورت کلی انجام می‌شود. پروتئین درمانی ترمیم کننده و پروتئین درمانی مرطوب کننده.

پروتئین درمانی ترمیم کننده برای ترمیم موهای آسیب‌دیده استفاده می‌شود. در این روش از پروتئین تراپی، رطوبت مو تامین شده و مواد مغذی لازم برای رشد آن فراهم می‌شود. معمولا متخصصان بسته به آسیب موی سر، از این روش هر دو هفته یک بار استفاده می‌کنند.

پروتئین درمانی مرطوب کننده برای ترمیم موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. بیشتر افرادی که موهایشان را دائما رنگ می‌کنند، دچار خشکی مو شده و نیاز به آبرسانی پیدا می‌کنند. برای همین پروتئین درمانی مرطوب کننده، روش خوبی برای جبران آب و رطوبت از دست رفته موها است.

فواید پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی مو روشی درمانی است که فواید زیادی برای موی سر دارد. مهمترین فواید پروتئین تراپی مو عبارتند از:

  • جبران پروتئین از دست رفته مو و کمک به سلامت موها
  • تقویت موی سر و فولیکول‌های آسیب‌دیده آن
  • از بین بردن سلول‌های مرده پوست سر و نرم شدن موها
  • افزایش آبرسانی به مو و بازگشت رطوبت از دست رفته
  • کمک به درمان خشکی، وزی، شکنندگی و موخوره‌ها
  • افزایش ضخامت موها و درخشندگی آن

مراحل انجام پروتئین تراپی مو

 

مراحل انجام پروتئین تراپی مو

 

پروتئین تراپی مو روشی است که نیاز به انجام چند مرحله متوالی دارد. در حین انجام پروتئین تراپی باید مراقب باشید تا مواد پروتئین تراپی بر روی موی سر و ریشه موها برخوردی نداشته باشند. در اینجام گام به گام با مراحل انجام پروتئین تراپی مو آشنا می‌شویم.

  • موها را به خوبی بشویید تا هیچگونه چربی و کثیفی بر روی موی سر وجود نداشته باشد. برای این کار می‌توانید از شامپوی موهای آسیب‌دیده استفاده کنید.
  • پس از شستشو، نیاز است تا موها به خوبی خشک شوند. برای همین بهتر است از سشوار برای این کار استفاده کنید.
  • موهای سر را با کمک گیره تقسیم‌بندی کنید و مواد پروتئین تراپی را روی دسته‌های مو بمالید. زمانی که مواد را روی مو قرار دادید، با یک شانه دندانه پهن آنها را شانه کنید تا مواد به خوبی در همه جا پخش شود.
  • اجازه دهید مواد پروتئین تراپی مو به مدت 20 الی 45 دقیقه روی سر باقی بماند. در این زمان میتوان از خشک‌کن دستی با گرمای متوسط جهت خشک کردن مواد استفاده کرد.
  • پس از گذشت زمان مورد نظر، موها را با آب گرم به خوبی بشویید. تمام مواد پروتئینه باید در این مرحله از روی موها پاک شود.
  • سپس از یک نرم کننده و متعادل کننده رطوبت مخصوص برای موها استفاده کنید. اجازه دهید این ماده نیز حدود 2 دقیقه روی موی سر باقی بماند.
  • مجددا موها را شستشو داده و کار پروتئین تراپی را به اتمام برسانید. بهتر است پس از دو هفته بعد از انجام این کار از رنگ کردن موها خودداری کنید.

ضرورت استفاده از پروتئین تراپی مو

 

ضرورت استفاده از پروتئین تراپی مو

 

هر تار موی انسان نیاز به پروتئین دارد تا به خوبی رشد کند و زیبایی بی نظیری داشته باشد، شاید یک تار مو خیلی به چشم نیاید اما زمانی که پروتئین مو کاهش یابد تک تک تارهای مو دچار آسیب می شوند و در نتیجه زیبایی و آراستگی مو آنگونه که دلمان می خواهد دیگر نیست و باید اقداماتی برای جبران پروتئین از دست رفته انجام دهیم.

پروتئین تراپی مو یکی از بهترین روش ها برای کسب پروتئین از دست رفته مو است که با استفاده از آن مقدار پروتئین مو به سطح ایده آل خود برسد و موجب می شود تا موهایی درخشان و زیبا داشته باشید؛ پروتئین تراپی خشکی مو را جبران می کند و موهای خوش حالت را برایتان به ارمغان می آورد.

اگر از وسایل حرارتی خیلی استفاده می کنند و موهایتان آسیب دیده و شکننده شده بهتر است به سمت پروتئین تراپی مو بروید تا با انجام این کار مقاومت و زیبایی موها به حالت سابق خود بازگردد.

تفاوت پروتئین تراپی مو و کراتینه مو

 

تفاوت پروتئین تراپی مو و کراتینه مو

 

یکی از بارزترین تفاوت های پروتئین تراپی مو و کراتینه مو در این است که روش اول بیشتر نقش درمانی و احیا را دارد و روش دومی بیشتر نقش زیباسازی مو را دارد زیرا پروتئین تراپی مو آسیب هایی که به مو وارد شده را جبران می کند ولی کراتینه مو موجب صافی و نرمی مو می شود.

هزینه پروتئین تراپی مو کمتر از کراتینه مو است و عوارض کمتری را هم شامل می شود؛ اما کراتینه مو ماندگاری و دوام بالاتری دارد و ترمیم آن دیراز از پروتئین تراپی مو است.

اگر قصد صاف کردن موها را دارید بهتر است به سمت کراتینه مو بروید اما اگر قصد احیا و درمان موهای خود را دارید توصیه می کنیم که به سمت پروتئین تراپی مو بروید؛ بنابراین با توجه به نیازتان باید اقدام کنید.

آیا پروتئین تراپی مو عوارض و معایبی دارد؟

معمولا در کنار هر فواید و مزایایی، معایبی نیز وجود دارد. پروتئین تراپی مو نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای آن معایبی ذکر شده است. با اینکه پروتئین تراپی به رشد و تقویت موها کمک می‌کند، اما ممکن است باعث حساسیت پوستی و آلرژی شود. از این رو بهتر است پیش از انجام این کار، مقداری از مواد پروتئین تراپی را بر روی پوست خود تست کنید تا از عدم حساسیت به آن مطلع شوید. علاوه بر این افرادی که با این مواد به طور مداوم سروکار دارند، ممکن است پس از مدتی دچار مشکلاتی چون تنگی نفس شوند. برای همین توصیه می‌شود این افراد هنگام پروتئین تراپی از ماسک‌ استفاده کنند.

آیا میتوان پروتئین تراپی مو را در خانه انجام داد؟

برخی افراد ترجیح می‌دهند امور زیبایی و درمانی مو را در خانه انجام دهند. با اینکه بهتر است پروتئین تراپی را در آرایشگاه انجام دهید، اما میتوانید آن را در خانه با استفاده از ماسک‌های طبیعی نیز انجام دهید. برای این کار باید ماسک مخصوص پروتئین تراپی را با مواد طبیعی آماده کرده و روی موها قرار دهید. پس از 30 دقیقه موها را با شامپو ملایم بشویید و آبکشی کنید.

تفاوت بوتاکس مو و پروتئین تراپی مو در چیست؟

 

تفاوت بوتاکس مو و پروتئین تراپی مو در چیست؟

 

بوتاکس مو یکی دیگر از روش‌های درمانی برای جوانسازی مو است. در این روش موهای آسیب دیده ترمیم شده و درخشندگی زیادی پیدا می‌کنند. تفاوت بوتاکس و پروتئین تراپی مو در مواد موجود در آنها است. پروتئین تراپی تنها حاوی پروتئین است و پروتئین از دست رفته مو را جبران می‌کند. در صورتی که بوتاکس مو حاوی موادی چون پروتئین، ویتامین و لیپیدها است. پروتئین تراپی بیشتر نقش آبرسانی به موها و بوتاکس مو نقش احیای مو را برعهده دارد.

جمع بندی

پروتئین تراپی مو یکی از روش‌های درمانی است که از آن جهت بازگشت سلامتی مو استفاده می‌شود. زمانی که موها بر اثر عواملی چون رنگ کردن پروتئین زیادی را از دست بدهند، دچار خشکی، وزی و تخلخل می‌شوند. در این زمان میتوان با استفاده از روش پروتئین تراپی این مشکلات را برطرف کرده و سلامت موهای آسیب‌دیده را بازگرداند. برای انجام پروتئین تراپی مو بهتر است به یک آرایشگاه معتبر مراجعه کرده و این کار را به یک متخصص بسپارید. سالن آرایشی یاسمن بیوتی در کنار خدمات گسترده خود، امور درمانی مو نظیر پروتئین تراپی را نیز انجام می‌دهد. جهت تعیین وقت و مشاوره می‌توانید با شماره‌های سالن تماس حاصل فرمایید.

6 Comments

  1. نگین عظیمی گفت:

    برای تقویت مو و بازسازی تارهای مو پروتئین تراپی واقعا موثره

  2. شراره گفت:

    این روش درمانی باعث سخت شدن لایه کوتیکول‌های مو میشه و اونها رو به خوبی درمان میکنه

  3. مرجان گفت:

    برای جبران کمبود پروتئین موی سر مناسبه و اونها رو کاملا تقویت میکنه

  4. زهرا فرجی گفت:

    افرادی که موهای خیلی خشک و وز دارند و ریزش موهاشون زیاده این روش برای موهاشون موثره

  5. سارا یاری گفت:

    به حفظ رطوبت مو هم کمک میکنه و موها رو کاملا شاداب و درخشان میکنه

  6. مونا گفت:

    هرچند وقت یکبار نیاز به ترمیم داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *