با بهترین روش‌های پاکسازی پوست و مزایای آن آشنا شوید

بهترین روش های پاکسازی پوست و مزایای انجام آن

برای داشتن پوست سالم و شفاف، راه‌های زیادی در دسترس است. پاکسازی پوست یکی از راه‌های مهمی است که میتوان برای داشتن پوست سالم و شفاف از آن استفاده کرد. برای این کار باید از بهترین روش‌های پاکسازی پوست مطلع بوده و آن را طبق اصول درست و صحیحی استفاده کرد. در این مطلب قرار است با پاکسازی پوست بیشتر آشنا شویم و انواع پاکسازی پوست و روش‌های انجام آن را بررسی نماییم.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست یکی از روش‌های مراقبتی از پوست است که امروزه در بسیاری از سالن‌های آرایشی و کلینیک‌های مخصوص پوست انجام می‌شود. هدف از پاکسازی این است که سلول‌های مرده سطح پوست از بین بروند و تمام آلودگی‌های روی آن برطرف شوند. با حذف لایه‌ سلول‌های مرده، پوست حالت شفاف‌تری پیدا می‌کند و سایر مواد مراقبتی و کرم‌ها را به خوبی جذب می‌نماید. به طور کلی هدف از پاکسازی پوست سه چیز است؛ برداشتن سلول‌های مرده سطح پوست، کمک به پوست با آبرسانی و تغذیه آن و همچنین پاک کردن کلیه آلودگی‌ها و مواد اضافی روی پوست. با این موارد می‌توانید به پوست خود کمک زیادی کرده و به خون‌رسانی و گردش بهتر خون در آن کمک نمایید.

پاکسازی پوست؛ روشی موثر برای حذف سلول‌های مرده

پاکسازی پوست؛روشی موثر برای حذف سلول‌های مرده

تمامی افراد در سطحی‌ترین پوست خود یعنی اپی‌درم (روپوست)، دارای سلول‌های مرده یا لایه شاخی هستند. سلول‌های شاخی وظیفه حفاظت از پوست را بر عهده دارند و از پوست در برابر عوامل بیرونی و بیماری‌زا محافظت می‌نمایند. بدن به طور معمول این سلول‌ها را هر 30 روز یک بار حذف کرده و سلول‌های جدیدی را جایگزین آنها می‌کنند. اما گاهی اوقات این سلول‌ها روی پوست جمع شده و با سلول‌های جدید جایگزین نمی‌شوند. برای همین است که یک لایه ضخیم از سلول‌های مرده روی پوست جمع می‌شوند و به پوست حالتی کدر و تیره می‌دهند. در این زمان میتوان به کمک پاکسازی پوست، سلول‌های مرده سطح پوست را برطرف کرده تا پوست حالت شفاف و درخشان اولیه خود را پیدا کند.

توجه داشته باشید در صورتی که حذف سلول‌های مرده یا اگزفولیشن به درستی صورت نگیرد، منجر به التهابات پوستی می‌شود. التهابات پوستی باعث افزایش روند پیری پوست می‌شود و چروک‌های عمیقی در آن ایجاد می‌نماید. بنابراین اگزفولیشن را باید به گونه‌ای انجام دهید که منجر به هیچ التهابی در پوست نگردد.

پاکسازی پوست چه در نقشی در جلوگیری از جوش زدن پوست دارد؟

همانطور که گفته شد یکی از اهداف پاکسازی پوست، حذف آلودگی‌ها و چربی‌های روی پوست است. بر روی پوست چربی‌هایی وجود دارد که خواص ضد میکروبی دارند و رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. اما در برخی از افراد، این چربی‌ها روی پوست تجمع کرده و باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوند. همین امر باعث می‌شود تا آکنه و جوش‌هایی در سطح پوست ظاهر شود. برای همین است که با پاکسازی پوست میتوان آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پوست را کنترل کرده و مانع از جوش‌ زدن‌های مداوم شد. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه شود این است که مقداری چربی تا حدی برای پوست ضروری بوده و مصرف بیش از حد محصولات پاکسازی، باعث حذف آنها می‌شود. بنابراین از محصولاتی چون اسکراب و لایه‌بردار در حد معقول استفاده کنید تا منجر به آسیب‌دیدگی پوستتان نشوید.

بهترین روش‌های پاکسازی پوست کدامند؟

بهترین روش‌های پاکسازی پوست کدامند؟

حال که با پاکسازی پوست و اهداف آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ انواع پاکسازی پوست و مزایای هر کدام برویم. اساس تمام روش‌های پاکسازی پوست یکسان است و همگی در صدد حذف سلول‌های مرده، چربی‌ها و آلودگی‌ها از سطح پوست هستند. بنابراین با استفاده از بهترین روش پاکسازی پوست، می‌توانید به پوست خود جان تازه‌ای ببخشید و آن را شفاف‌تر از قبل نمایید.

به طور کلی پاکسازی پوست را میتوان به دو دسته روش‌های خانگی و روش‌های کلینیکی یا آرایشگاهی تقسیم کرد. در اینجا به تفکیک به هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم و با مزایای هر یک آشنا می‌شویم.

مراحل پاکسازی پوست در خانه و آرایشگاه

مراحل پاکسازی پوست در خانه و آرایشگاه

  • مراحل پاکسازی پوست در خانه

  • در ابتدا باید پوست صورت به خوبی شسته و از هر نوع آلودگی پاک شود.
  • سپس باید پوست را با لوسیون به خوبی تمیز کرد.
  • بعد از آن باید از ماساژ صورت و سپس بخور صورت استفاده کرد.
  • بعد از بخور دادن، میتوان جوش‌های سرسیاه و سفید را از بین برد.
  • در نهایت باید از ماسک صورت مناسب استفاده کرده و از یک مرطوب کننده مناسب بر روی پوست استفاده کرد.
  • مراحل پاکسازی پوست در آرایشگاه

  • در ابتدا پوست صورت با لوسیون به خوبی تمیز می‌شود و بر اساس نوع پوست، یک پکیج مناسب برای پوست انتخاب می‌گردد.
  • پس از آن با استفاده از دستگاه بخور، به پوست بخور داده می‌شود تا پوست ریلکس شده و منافذ آن باز شود.
  • مرحله بعد از بخوردهی، استفاده از اسکراب و لایه‌بردار پوست است. این لایه‌بردارها سبب برداشتن لایه‌‌های مرده پوست می‌شوند.
  • سپس با کمک ابزارهای مناسب، جوش‌های سر سیاه صورت برطرف می‌گردند.
  • مرحله بعدی پاکسازی پوست، به ماساژ آن اختصاص دارد که بهترین گزینه برای استراحت و ریلکس شدن پوست است.
  • در نهایت نیز از یک ماسک مناسب با توجه به نوع پوست استفاده می‌شود.
  • در مرحله پایانی یک ضد آفتاب یا مرطوب کننده بر روی پوست قرار داده می‌شود تا از پوست به خوبی محافظت شود.

انواع پاکسازی پوست در منزل

  • استفاده از لایه‌بردارهای پوستی

یکی از روش‌های پاکسازی پوست در منزل، استفاده از لایه‌بردار است. لایه‌بردارها جزو محصولات مراقبتی موثری هستند که در برداشتن لایه‌ سلول‌های مرده پوست تاثیر دارند. برای این کار باید از یک اسکراب یا لایه‌بردار مخصوص صورت استفاده کرده و آن را بر روی پوست قرار داد. با این کار سلول‌های مرده سطح پوست از بین می‌روند و پوست حالت شفاف‌تری پیدا می‌کند.

  • استفاده از بخور پوست صورت

در صورتی که از دستگاه بخور در منزل برخوردار باشید، می‌توانید از آن برای پاکسازی پوست صورت استفاده نمایید. بخورها ابزار مناسبی برای حذف سموم و پاکسازی عمیق پوست هستند. با این کار جوش‌های سرسیاه از بین رفته و پوست به خوبی هیدراته می‌شود. هیدراته شدن پوست، باعث آبرسانی به پوست شده و از خشکی آن جلوگیری می‌نماید. در صورتی هم که از دستگاه بخور برخوردار نیستید، می‌توانید به جای آن از یک ظرف آب استفاده کنید و آن را به دمای جوش برسانید. پس از آن با ریختن اسانس‌هایی چون بابونه، اسطوخودوس و غیره در آب، پوست خود را بخور دهید.

  • استفاده از ماسک‌های مخصوص صورت

ماسک‌های صورت انواع مختلفی دارند و بر اساس تیپ پوستی هر فردی متفاوت هستند. برای همین اگر قصد دارید برای پاکسازی پوست در منزل از ماسک استفاده کنید، آن را متناسب با پوست خود تهیه نمایید. همچنین می‌توانید از مواد طبیعی مانند تخم مرغ، روغن زیتون، آبلیمو، عسل، سدر، ماست و … به عنوان ماسک‌های خانگی استفاده کنید. این ماسک‌ها معمولا باید در حدود  20 الی 30 دقیقه بر روی پوست قرار بگیرند و سپس با آب ولرم مایل به خنک شستشو داده شوند.

  • استفاده از مرطوب‌ کننده‌های مناسب

مرطوب کننده جزو اقلام آرایشی، بهداشتی و مراقبتی به حساب می‌آید. این لوازم نیز باید متناسب با نوع پوست انتخاب شوند و به صورت مکرر بر روی پوست مورد استفاده قرار گیرند. مرطوب کننده‌های بر پایه آب یا ژل، برای پوست‌های چرب و مختلط و مرطوب کننده‌های غلیظ، برای پوست‌های خشک توصیه می‌شوند.

  • استفاده از تونرهای صورت

تونرها محصولاتی بر پایه آب هستند که در تولید آنها از عصاره و اسانس‌های گیاهی استفاده می‌شود. زمانی که از تونر برای پوست صورت استفاده شود، PH پوست تنظیم شده و منافذ باز آن بسته می‌شود. همچنین این مواد باعث هیدراته شدن پوست و آبرسانی به آن می‌شود. علاوه بر تونرهایی که به صورت آماده در بازار موجود هستند، می‌توانید خودتان یک تونر خانگی با آب، خیار و گلاب بسازید و آن را بر روی پوست اسپری نمایید.

پاکسازی پوست در کلینیک یا مراکز آرایشی معتبر

پاکسازی پوست در کلینیک یا مراکز آرایشی معتبر

در صورتی که قصد دارید به طور اصولی پاکسازی پوست را انجام دهید، بهتر است به یک کلینیک پوست و یا آرایشگاه معتبر مراجعه کنید. در اینجا قصد داریم به روش‌های پاکسازی پوست در کلینیک اشاره کنیم و مواردی که در برخی آرایشگاه‌ها قابل انجام است را نیز بررسی نماییم.

  • فیشیال پوست؛ یکی از پرطرفدارترین روش‌های پاکسازی پوست

فیشیال پوست یکی از بهترین روش‌های پاکسازی پوست است و باعث تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی پوست صورت می‌شود. این روش و سایر روش‌های پاکسازی در کلینیک، جزو روش‌هایی هستند که بلافاصله نتیجه و تاثیرشان بر روی پوست مشخص می‌شود. برای انجام فیشیال باید به یکی از کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید و از انجام آن نزد افراد غیر متخصص خودداری نمایید. با این کار رطوبت پوست افزایش پیدا کرده و خون‌رسانی در آن بهتر انجام می‌شود. فیشیال پوست شامل مراحلی چون ماساژ پوست، پاکسازی، لایه‌برداری پوست، بخور پوست و خروج ضایعات پوستی است. فیشیال پوست، در کلینیک‌ها و سالن‌های آرایشی معتبر قابل انجام است.

  • پاکسازی پوست با لیزر درمانی

یکی دیگر از روش‌های پاکسازی که تنها باید در کلینیک‌ها انجام شود، لیزر درمانی است. اشعه‌های لیزر باعث تحریک کلاژن‌سازی پوست می‌شوند و علاوه بر گردش خون بهتر، سبب جوانسازی و شادابی پوست می‌شوند.

  • پاکسازی پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ از دیگر روش‌های کلاژن‌سازی پوست است که از طریق تولید فیبروبلاست‌ها باعث بازسازی پوست می‌شود. این روش که برای برطرف کردن تیرگی، اسکار، لکه‌های پوستی و چین و چروک موثر است، با ایجاد سوراخ‌های ریز بر روی پوست انجام می‌شود.

چند نکته مهم که پس از پاکسازی پوست باید رعایت شود

  • بهتر است پس از پاکسازی از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. از آنجایی که پوست پس از پاکسازی حساس است، ممکن است با قرارگیری مستقیم در جلوی نور خورشید دچار لکه‌های پوستی گردد.
  • پس از پاکسازی سعی کنید از ماندن زیر نور خورشید خودداری کنید و به مکان‌های سرپوشیده بروید.
  • در صورتی که مجبور به ماندن در هوای آزاد هستید، از کلاه نقاب‌دار استفاده کنید تا آفتاب کمتری بر روی پوستتان تابیده شود.
  • تا زمانی که التهابات پوستی پس از پاکسازی به خوبی برطرف نشده‌اند، از هیچ کرم خاصی استفاده نکنید.

عوارض و مزایای پاکسازی پوست چیست؟

عوارض و مزایای پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست فواید و مزایای زیادی دارد.. از مهمترین فواید پاکسازی پوست میتوان به جوانسازی، حفظ نرمی و لطافت، اکسیژن‌رسانی، خون‌رسانی، کلاژن‌سازی و شادابی پوست اشاره کرد. زمانی که پاکسازی را به صورت مداوم انجام داده و بین آن تاخیر زیادی نیندازید، پوست از این مزایا به طور کامل بهره‌مند می‌گردد. اما آیا این روش مراقبتی و زیبایی، عوارض و ضرری برای پوست دارد یا خیر؟ در این رابطه باید به حساسیت‌های پوستی و التهابات آن اشاره کرد. برخی از افراد نسبت به محصولات شیمیایی یا خانگی حساسیت دارند و در حین استفاده دچار مشکلات و عوارضی می‌شوند. بنابراین عوارض پاکسازی پوست محدود بوده و تنها در افراد دارای پوست حساس، قابل مشاهده است.

مهمترین مزایای پاکسازی پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبرسانی غنی پوست: از مهمترین فواید پاکسازی پوست، افزایش رطوبت پوست است. آبرسانی پوست سبب می‌شود تا رطوبت از دست رفته پوست بازگردد و از چروکی زودرس آن جلوگیری شود.
  • افزایش خون‌رسانی: ماساژ صورت سبب می‌شود تا خون در زیر پوست به جریان در آید و اکسیژن‌رسانی بهتر صورت گیرد.
  • درمان لک‌ها: از دیگر فواید پاکسازی این است که لک‌های صورت برطرف می‌گردند و پوست حالت شفاف و زیبایی می‌کنند.
  • حذف دانه‌های سرسیاه: در طی عملیات پاکسازی پوست، کلیه جوش‌ها و دانه‌های سرسیاه از روی پوست زدوده می‌شوند.
  • جوانسازی پوست: با پاکسازی پوست، کلاژن‌سازی آن افزایش پیدا کرده و پوست حالت جوان‌تری پیدا می‌نماید.

جمع بندی

پاکسازی پوست یکی از روش‌های مراقبتی از پوست است که هدف از انجام آن حذف لایه سلول‌های مرده پوستی، حذف آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پوست و کمک به آبرسانی و تغذیه پوست است. با پاکسازی، پوست حالت شفاف‌تری پیدا می‌کند و منافذ باز آن بسته می‌شوند. برای پاکسازی پوست میتوان از روش‌های خانگی استفاده کرده و یا برای انجام آن به سراغ کلینیک‌های پوست یا سالن‌های آرایشی معتبر رفت. فیشیال پوست یکی از روش‌های پاکسازی پوست در آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های پوستی است که امروزه جزو روش‌های بسیار محبوب و پرطرفدار به شمار می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *