پلکس تراپی مو

پلکس تراپی مو

امروزه روش‌های زیادی جهت درمان مشکلات مو وجود دارد. افرادی که موهایشان مشکلات زیادی دارد، می‌توانند از یکی از روش‌های درمانی مو استفاده نمایند. تشخیص روش درمان مو، به عهده افراد متخصص مو است. افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند، از یکی از روش‌های مزوتراپی، اکسیژن‌تراپی، اوزون تراپی، پلکس تراپی و … برای موهای فرد استفاده می‌نمایند. در این مطلب قرار است به بررسی روش پلکس تراپی مو بپردازیم و با فواید و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

پلکس چیست؟

قبل از آنکه به سراغ روش پلکس تراپی برویم، بهتر است با پلکس آشنا شوید. پلکس یک نوع ماده تقویتی قوی است که جهت ترمیم مو استفاده می‌شود. به دلیل خاصیتی که این ماده دارد، بسیاری از افراد در آرایشگاه از آن برای ترمیم سریع موی افراد استفاده می‌کنند. خصوصیتی که پلکس دارد این است که اگر از نوع مرغوب باشد، در برابر آسیب‌های حرارتی، براشینگ، رنگ و کراتین بسیار قوی و مقاوم عمل می‌کند. برای همین افرادی که دائما در حال رنگ مو یا براشینگ‌های سنگین هستند، بهتر است از ماده پلکس برای نجات موهای خود استفاده نمایند. برخی افراد از این ماده هنگام کار با مواد شیمیایی مانند مواد کراتینه، فر دائم، رنگ و دکلره استفاده می‌کنند و آن را به مواد می‌افزایند. این کار سبب کاهش میزان احتمال آسیب‌دیدگی به موها خواهد شد.

پلکس تراپی مو چیست؟

 

پلکس تراپی مو چیست؟

 

افرادی که موهای خود را دائما رنگ، دکلره، براشینگ و یا کراتین می‌کنند، پس از مدتی دچار مشکلاتی چون سوختگی و کشسانی شدن مو می‌شوند. این افراد بهتر است برای درمان مو، از روش پلکس تراپی استفاده کنند. پلکس تراپی یا اولاپلکس تراپی روشی است که پیوندهای شکسته شده بر اثر اتوی موی بیش از حد، رنگ، دکلره و … را مجددا برقرار می‌کند. در واقع plex therapy باعث می‌شود پیوندهای دیسولفید آسیب‌دیده مو به طور دائم بازسازی شود. با این کار موهای آسیب‌دیده از قدرت، ساختار و یکدستی کاملی برخوردار خواهند شد. پیشنهاد ما این است افرادی که موهای فوق‌العاده آسیب‌دیده‌ای دارند، با استفاده از روش پلکس تراپی سلامت موهای خود را بازگردانند. این افراد پس از انجام این روش درمانی، می‌توانند با خیال آسوده موهای خود را رنگ نمایند. قیمت مواد پلکس تراپی مو بستگی به نرخ دلار دارد؛ زیرا این مواد از خارج از کشور وارد ایران شده و بر اساس نرخ روز محاسبه می‌شوند. از این رو افرادی که قصد انجام پلکس تراپی دارند، باید قیمت پلکس تراپی را از یک آرایشگاه معتبر سوال نمایند. هزینه پلکس تراپی علاوه بر قیمت مواد به اندازه و حجم موها نیز بستگی دارد.

مراقبت های بعد از پلکس تراپی مو

مراقبت های بعد از پلکس تراپی مو

 

پس از پلکس تراپی باید به مدت 48 ساعت از شستن موهای خود خودداری کنید و موها را به اصطلاح قرنطینه نمایید. همچنین در این مدت نباید موهای خود را جمع کرده و یا دم اسبی ببندید. بهترین حالت این است که موها را باز بگذارید تا دچار آسیب و شکستگی نشوند. علاوه بر این بهتر است چند روز اول از رفتن به استخر و دریا خودداری کرد. کلر موجود در آب استخر و نمک موجود در آب دریا، برای موهای پلکسی شده ضرر دارند و باعث از بین رفتن تاثیر آن می‌شود. در صورتی هم که جزو افرادی هستید که به ورزش می‌پردازید، باید تا 48 ساعت از فعالیت‌هایی که موجب تعریق سر می‌شود خودداری نمایید.

روش پلکس تراپی مو

مواد پلکس را میتوان به چند روش استفاده کرده و آنها را بر روی سر قرار داد. در زیر به مهمترین آنها اشاره می‌نماییم:

  • ترکیب مواد پلکس با رنگ مو یا دکلره

در صورتی که قصد رنگ یا دکلره کردن موهای خود را داشته باشید، می‌توانید مواد پلکس را با آن ترکیب کرده و روی سر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا ساختار و رشته موها محکم شود و از آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری شود.

  • استفاده از مواد پلکس قبل کراتینه کردن

استفاده از مواد پلکس قبل کراتینه کردن

 

افرادی که قصد کراتینه کردن موهایشان را دارند، می‌توانند قبل از آن اقدام به پلکس تراپی نمایند. برای این کار باید موهای خود را شسته و پس از خشک شدن، از مواد پلکس برای آن استفاده نمایند.

پلکس تراپی قبل از کراتین به چه صورت است؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی از شیوه‌های پلکس تراپی استفاده از مواد پلکس پیش از کراتینه است. افرادی که قصد دارند قبل از کراتینه موهای خود را درمان کنند، باید در ابتدا موهای خود را بشویند و به خوبی خشک نمایند. پس از آن باید مواد پلکس را روی موها قرار دهند و به مدت 10 دقیقه آن را در هوای آزاد بگذارند. سپس باید به مدت 20 دقیقه از باد گرم سشوار برای آن استفاده نمایند. بعد از 30 دقیقه باید موها را با استفاده از یک شامپو بدون سولفات مورد شستشو قرار داده و مواد پلکس را از روی آن برطرف کرد. زمانی که موها خشک شدند، میتوان از مواد کراتینه مو استفاده کرده و موها را کراتین کرد.

قیمت پلکس تراپی مو چقدر است؟

قیمت پلکس تراپی مو چقدر است؟

 

قیمت پلکس تراپی مو، بستگی به قیمت مواد پلکس مو دارد. از آنجایی که مواد پلکس از خارج از کشور وارد می‌شوند، قیمت آنها بر اساس نرخ ارز محاسبه می‌شود. برای همین قیمت ثابتی را نمیتوان برای این مواد در نظر گرفت. بنابراین افرادی که قصد پلکس تراپی مو دارند، بهتر است برای پی بردن به قیمت پلکس تراپی مو به سالن آرایشی مراجعه نمایند و از هزینه انجام آن مطلع شوند. علاوه بر قیمت مواد پلکس، قد و حجم موها نیز در هزینه پلکس مو بستگی دارد. هر چقدر قد و حجم موها بیشتر باشد، مواد بیشتری برای پلکسی نیاز خواهد بود. در نتیجه قیمت پلکس تراپی مو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

پلکس تراپی مو برای چه افرادی مناسب است؟

هر فردی که از موهای ناسالمی برخوردار باشد، می‌تواند اقدام به پلکس تراپی نماید. ناسالم بودن موها می‌تواند در حد معمول تا بسیار زیاد باشد. برخی افراد به دلیل سشوار کشیدن زیاد موهای خود، دچار آسیب‌هایی چون موخوره و شکننده شدن مو می‌شوند. این افراد می‌توانند از این روش درمانی استفاده کرده و موهای خود را سالم و تقویت نمایند. پلکس تراپی با آبرسانی به کوتیکول مو و مرطوب کردن آن، باعث بازسازی عمیق فیبرهای مو شده و جلوه سالمی به موها خواهد داد. به طور کلی از پلکس میتوان برای موهای سوخته یا آسیب‌دیده استفاده کرده و ساختار مو را با ثبات کرد. پس اگر به هر دلیلی موهایتان دچار آسیب‌های زیادی شده است، بهتر است با پلکس آن را درمان نمایید. انجام این روش درمانی محدودیتی ندارد و هر فردی در هر سنی قادر به انجام آن خواهد بود.

کاربرد پلکس تراپی

کاربرد پلکس تراپی

 

پلکس‌ها دو کاربرد اصلی دارند که عبارت است از:

  • ترمیم پیوندهای دیسولفید آسیب‌دیده مو و رفع آسیب‌های جدی مانند کشسانی شدن مو
  • حفظ پیوندهای اولیه مو در هنگام رنگ، دکلره، کراتین و …

فواید پلکس تراپی مو چیست؟

تمام مواد شیمیایی مانند شامپوها، رنگ‌ها و دکلره‌ها بر روی مو تاثیر گذاشته و مشکلاتی را برای مو به وجود می‌آورد. این مشکلات بر روی ظاهر مو تاثیر گذاشته و حالت زبر و بدی به آن می‌دهد. در صورتی که موهایتان دچار وزشدگی، شکنندگی، کشسانی و موخوره‌های زیادی شده است، به جای کوتاه کردن آن می‌توانید از پلکس تراپی استفاده کنید. بسیاری از بانوان دوست دارند همواره موهای بلند و خوش حالتی داشته باشند و علاقه‌ای به کوتاه کردن موهایشان ندارند. این افراد بهتر است جهت درمان مو، از این روش درمانی استفاده کنند. توجه داشته باشید پلکس تراپی تاثیری بر روی صافی مو نداشته و تنها حالت ترمیمی و احیاکنندگی مو را دارد.

عوارض پلکس تراپی مو

عوارض پلکس تراپی مو

با تمام تعاریفی که از روش درمانی پلکس تراپی داشتیم، شاید برایتان سوال باشد که آیا این روش معایبی هم دارد؟ در حال حاضر میتوان گفت پلکس تراپی یکی از روش‌هایی است که تاکنون هیچ عیب و ضرری برای آن گزارش نشده است. در واقع از آنجایی که پلکس جهت ترمیم و احیای مو به کار برده می‌شود، عوارضی ندارد و هر فردی با انجام آن می‌تواند موهای آسیب‌دیده خود را ترمیم نماید. برای همین افرادی که از حالت موهای خود ناراضی هستند، می‌توانند این روش را با خیال آسوده انجام دهند و نگرانی از بابت عوارض آن نداشته باشند. بسیاری از افراد از مراقبت‌های بعد از پلکس تراپی مو سوال می‌کنند. این روش نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد و تنها بهتر است تا پایان دوره درمانی از رنگ و دکلره کردن موها پرهیز شود.

آشنایی با انواع اولاپلکس و کاربرد هر یک از آنها

 

آشنایی با انواع اولاپلکس و کاربرد هر یک از آنها

 

پلکس‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از مواد خاصی تشکیل می‌شوند. برخی از آنها مانند وان پلکس تک فاز هستند و برخی مانند اولاپلکس چند فاز دارند. در اینجا با انواع اولاپلکس آشنا شده و کاربرد هر یک را بیان خواهیم کرد. olaplex شامل 5 شماره است که شماره‌های 1 و 2 آن در آرایشگاه و سه شماره دیگر در منزل انجام می‌شود.

  • اولاپلکس N1: اولین شماره اولاپلکس N1 است که همانطور که گفتیم در آرایشگاه و توسط فرد آرایشگر حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شماره از اولاپلکس برای تقویت موها هنگام دکلره استفاده شده و با مواد رنگ و دکلره ترکیب می‌شود. در حقیقت شماره N1 قوی‌ترین نوع اولاپلکس به حساب آمده و حاوی آب، مواد نگهدارنده و بیس آمینو پروپیل دی گلیکول است. این ماده با مواد رنگ و دکلره ترکیب می‌شود تا از بروز آسیب و خشکی موها جلوگیری شود.

برای استفاده از اولاپلکس N1 باید حداقل 15 میل از آن را در مواد رنگ بریزید. میزان اکسیدان باید به میزان 1.5 برابر رنگ یا پودر دکلره باشد. سپس مواد را با هم ترکیب کرده و روی موها قرار می‌دهید.

  • اولاپلکس N2: این شماره از اولاپلکس زمانی استفاده می‌شود که رنگ و دکلره از روی موها شسته شود. برای همین آرایشگر پس از شستن موهای رنگ شده، از اولاپلکس N2 برای تقویت موها استفاده می‌کند. مدت زمانی که نیاز است اولاپلکس N2 روی موها باقی بماند، حدود 20 دقیقه است. اولاپلکس شماره 1 و 2 مکمل هم هستند و باید حتما با هم مورد استفاده قرار بگیرند.

زمانی که موها را در مرحله قبل شستید، باید اولاپلکس N2 را به اندازه دو برابر ماده اول به موها بزنید. یعنی اگر 15 میل N1 استفاده کرده بودید، در این مرحله باید 30 میل از N2 استفاده کنید. موها را باید با این ماده ماساژ داده و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه روی سر باقی بماند. پس از آن موها را شسته و با سشوار خشک نمایید. در اینجا کار آرایشگر در روش پلکس تراپی به پایان می‌رسد.

  • اولاپلکس N3: این شماره و 2 شماره بعدی اولاپلکس، برای درمان خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولاپلکس N3 یک بار در هفته توصیه می‌شود و بهترین زمان استفاده از آن، پیش از شامپو زدن به موها است. برای این کار باید 1 تا 3 قاشق از آن را روی موها زده و بگذارید چند ساعت (یا چند دقیقه) روی موها بماند.
  • اولاپلکس N4: این شماره از اولاپلکس در حقیقت یک شامپوی تقویت کننده مو است که جهت آبرسانی به مو و افزایش قدرت موها استفاده می‌شود. افرادی که از پلکس تراپی استفاده می‌کنند، باید اولاپلکس N4 را جایگزین شامپوهای معمولی خود کرده و برای شستشوی موها از آن استفاده نمایند.
  • اولاپلکس N5: آخرین شماره اولاپلکس N5 نام دارد. این اولاپلکس نقش نرم کنندگی مو را دارد و برای آبرسانی و نرم کردن موها به کار برده می‌شود. برای استفاده از اولاپلکس N5 باید آن را روی موهای شسته شده قرار دهید و پس از حدود 3 دقیقه بشویید.

اثر کردن پلکس مو در پلکس تراپی مو

 

اثر کردن پلکس مو در پلکس تراپی مو

 

مواد پلکس بر روی باندهای دی سولفیدی مو اثر می‌گذارد و سبب مقاوم سازی آنها می‌شود. زمانی که مو دچار آسیب دیدگی شده باشد، میتوان با استفاده از پلکس آن را درمان کرد. برای همین است که بسیاری از بانوان که موهایشان با مشکلات زیادی روبرو شده است، به سراغ روش پلکس تراپی مو می‌روند. در این روش باندهای دی سولفیدی مو که دچار آسیب شده‌اند، مورد ترمیم و بازسازی قرار می‌گیرند. افرادی که موهایشان به حالت کشسانی شدیدی رسیده است و یا با خرد شدگی یا کنده شدن موهای زیادی روبرو هستند، می‌توانند از پلکس تراپی مو استفاده کرده و ساختار موهایشان را بهبود ببخشند. مواد پلکسی بر روی حالت و ساختار خارجی مو تغییری ایجاد نمی‌کنند. برای همین نباید پس از انجام آن انتظار صافی مو و نرم و ابریشمی شدن آن را داشت. در صورتی که بخواهید موهایتان را صاف و ابریشمی نمایید، می‌توانید پس از انجام پلکس تراپی، به سراغ کراتینه مو یا بوتاکس مو بروید.

پلکس تراپی مو در چه شرایطی توصیه می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، پلکس تراپی مو روشی است که از آن برای ترمیم و بازسازی پیوندهای آسیب دیده مو استفاده می‌شود. در اینجا به مواردی که بهتر است در آن از پلکس تراپی مو استفاده شود، اشاره می‌کنیم.

  • زمانی که موها به دلایلی چون رنگ و دکلره کردن زیاد به حالت کشسانی رسیده باشند، میتوان از روش پلکس تراپی مو استفاده کرد.
  • افرادی که موهای دمیج و آسیب دیده دارند و موهایشان بسیار خشک شده است نیز می‌توانند از این روش استفاده کرده و از مزایای آن برای موهای خود بهره‌مند شوند. خشکی زیاد مو بر روی شکنندگی موها تاثیر گذاشته و سبب آسیب بیشتر موها می‌شود.
  • در صورتی که هنگام شانه زدن یا دست زدن به موها، موها دچار خرد شدگی شده و ریزش پیدا کنند، میتوان با استفاده از محصولات پلکس تراپی آنها را درمان کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

دلایلی که سبب آسیب دیدگی زیاد به موها می‌شود

 

دلایلی که سبب آسیب دیدگی زیاد به موها می‌شود

 

اگر با دلایل آسیب دیدگی موها آشنایی داشته باشید، می‌توانید حتی الامکان از آنها جلوگیری کرده و سلامت موهای خود را تضمین نمایید. در اینجا به چند دلیل اصلی که سبب آسیب زیاد به موها می‌شوند اشاره می‌کنیم.

  • رنگ و دکلره جزو عواملی هستند که بر روی ساختار موها تاثیر گذاشته و به مرور سبب شکنندگی و کشسانی شدن موها می‌شوند. به خصوص اگر برای این کار از مواد نامرغوبی استفاده شده و یا این کارها را نزد افراد غیر متخصص انجام داد.
  • استفاده از شانه و برس موی پلاستیکی نیز می‌تواند سبب آسیب به موها شود. برای همین حتی الامکان از جنس دیگری برای شانه و برس موی خود استفاده کنید.
  • استفاده زیاد از لوازم حرارتی نیز بر روی موها اثر منفی گذاشته و سبب آسیب دیدگی و از بین رفتن فولیکول مو می‌شود.
  • کلر آب استخر نیز از مواردی است که بر روی موها تاثیرگذار است. برای همین افرادی که به طور مرتب به استخر می‌روند، بهتر است از پلکس تراپی مو یا پروتئین تراپی برای بهبود موهای خود استفاده نمایند.

جمع بندی

امروزه روش‌های درمانی زیادی برای مو وجود دارد که پلکس تراپی یکی از آنها است. در این روش با استفاده از ماده پلکس، موهای آسیب‌دیده احیا شده و مورد ترمیم قرار می‌گیرند. افرادی که موهایشان به دلیل براشینگ‌های سخت، رنگ و دکلره دچار آسیب شده باشد، می‌توانند با پلکس تراپی آن را درمان نمایند. پلکس تراپی باعث بازسازی پیوندهای دیسولفید آسیب‌دیده مو شده و کوتیکول مو را آبرسانی و مرطوب خواهد کرد. اولاپلکس تراپی شامل 5 ماده مختلف است که 2 مورد از آنها توسط آرایشگر و 3 مورد دیگر توسط خود فرد در خانه استفاده می‌شوند.

3 Comments

  1. hamidi گفت:

    برای افرادی که عادت به رنگ و دکلره کردن موهاشون دارن واقعا مناسبه

  2. سارا گفت:

    قبل از کراتینه مو هم میشه پلکس تراپی کرد تا موها کمی حالت احیا و ترمیم پیدا کنند

  3. فرهمند گفت:

    برای افرادی که موهای سوخته و دمیج دارند خیلی مناسبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *