هایلایت کردن مو یعنی چه؟

هایلایت کردن مو یعنی چه؟

رنگ کردن یکی از کارهایی است که بیشتر بانوان جهت تغییرات ظاهری به سراغ آن می‌روند. امروزه رنگ کردن مو تنها به استفاده از یک رنگ محدود نشده و افراد می‌توانند با استفاده از روش‌هایی چون لایت و هایلایت، در رنگ موهای خود تنوع ایجاد کنند. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید موهای خود را هایلایت کنید اما راجع به آن اطلاعات زیادی ندارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با تکنیک هایلایت و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

لایت و هایلایت مو چیست؟

لایت مو روشی است که در آن دسته‌ای از موها، به رنگ روشن‌تری نسبت به رنگ موی پایه می‌رسند. این روش شامل انواع مختلفی چون هایلایت، لولایت، سان لایت، دارک لایت و … است. پس هایلایت، یکی از تکنیک‌های رنگ مو بوده که زیر شاخه لایت مو به حساب می‌آید. از آنجایی که در هایلایت مو تنها رگه‌هایی از مو به رنگ روشن‌تری می‌رسند، مو دچار حالت سایه – روشن شده و زیبایی و جذابیت زیادی پیدا می‌کند. در این تکنیک زیبایی، رگه‌هایی از مو جدا می‌شود و بر اساس سلیقه فرد به رنگ روشن‌تری تغییر پیدا می‌کند. رگه‌های روشن مو در لابه‌لای موهای تیره سر، خود را به خوبی نشان می‌دهند و باعث زیباتر شدن موها می‌شوند. برخی افراد تصور دارند انجام هایلایت کار سختی نبوده و خودشان اقدام به هایلایت مو در خانه می‌کنند. در صورتی که این کار تخصصی بوده و باید توسط یک آرایشگر حرفه‌ای انجام شود. آرایشگرها با جدیدترین متدها و با استفاده از بهترین رنگ موها، می‌توانند هایلایت موهای شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

روش‌ انجام هایلایت مو به چه صورت است؟

روش‌ انجام هایلایت مو به چه صورت است؟

 

برای انجام هایلایت، معمولا از دو روش کلاه یا فویل استفاده می‌شود. در زیر به نحوه انجام هایلایت با هر کدام از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

هایلایت مو با استفاده از کلاه:

کلاه ابزاری است که معمولا برای مش یا هایلایت از آن استفاده می‌شود. این کلاه‌ها دارای منافذ و سوراخ‌هایی هستند که تارهای مو از آنها خارج می‌شود. خارج کردن موها از این سوراخ‌ها، توسط یک قلاب خاص انجام می‌شود. برای این کار پس از آنکه کلاه به خوبی روی سر قرار گرفت، تکه‌هایی از مو به صورت نامنظم از بخش‌های مختلف سر با قلاب خارج می‌شود. پس از آن موهای خارج شده، با استفاده از رنگ دلخواه مشتری رنگ می‌شوند. همانطور که گفته شد، رنگی که برای هایلایت استفاده می‌شود باید تنها چند درجه روشن‌تر از رنگ موی پایه باشد؛ در غیر این صورت مو حالت مش شده پیدا می‌کند. زمانی که کار به اتمام رسیده و کلاه از روی سر برداشته شود، تکه‌های روشن مو به خوبی از میان موهای تیره سر خودنمایی می‌کنند.

هایلایت مو با استفاده از فویل:

یکی دیگر از ابزارهایی که برای هایلایت کردن مو استفاده می‌شود، فویل است. فویل نسبت به کلاه مش، از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که برخی افراد هنگام خارج شدن موها از کلاه، احساس ناراحتی و درد می‌کنند. در صورتی که فویل اینگونه نبوده و نیازی به تحمل درد و ناراحتی در حین کار نیست. در این روش، فویل‌های بلند (بر اساس اندازه مو) زیر تکه‌هایی از مو قرار می‌گیرند. پس از آن موهای قرار گرفته داخل فویل، رنگ می‌شوند و برای دقایقی داخل فویل باقی می‌مانند. پس از آنکه مدت زمان مورد نظر طی شود، موها شسته شده و کار هایلایت مو به اتمام می‌رسد.

هایلایت مو با کلاه بهتر است یا فویل؟

هر دو روش اشاره شده تقریبا نتیجه یکسانی در پی خواهند داشت و تنها در نحوه انجام با هم تفاوت دارند. در اینجا به چند تفاوت میان هایلایت با فویل و هایلایت با کلاه اشاره می‌کنیم.

  • هایلایت با فویل از جایگاه محکمی برخوردار است و باعث می‌شود تا رنگ به سایر بخش‌های مو سرایت نکند.
  • هایلایت با کلاه، برای افرادی مناسب است که از موهای کوتاه برخوردار باشند؛ چرا که خارج کردن موهای بلند از درون سوراخ‌های کلاه، کار دشواری بوده و منجر به گره خوردن موها می‌شود. پس اگر از موهای کوتاه برخوردارید، به سراغ هایلایت با کلاه و اگر از موهای متوسط تا بلندی برخوردار هستید، به سراغ هایلایت با فویل بروید.
  • خارج کردن موها از کلاه می‌تواند باعث آزردگی فرد شود. بنابراین اگر جزو افراد حساسی هستید و آستانه تحمل درد پایینی دارید، بهتر است از روش کلاه استفاده نکنید.
  • در روش هایلایت با کلاه، افراد قادر به دیدن رنگ موهای خود هستند و می‌توانند رنگ دلخواه خود را به خوبی تشخیص دهند. در صورتی که در هایلایت با فویل، اینگونه نبوده و به دلیل اینکه موها در پشت سر قرار می‌گیرند، امکان مشاهده آنها برای فرد وجود نخواهد داشت.

قیمت هایلایت مو به چه چیزهایی بستگی دارد؟

قیمت هایلایت مو به چه چیزهایی بستگی دارد؟

 

هزینه هایلایت مو، به موارد زیادی بستگی دارد. این موارد عبارتند از:

  • حجم موها: این که موهایتان از چه میزان حجمی برخوردار باشند، قیمت هایلایت مو متفاوت خواهد بود. در صورتی که از موهای پرپشتی برخوردار باشید، باید هزینه بیشتری را نسبت به افرادی که موهای کم پشت دارند، پرداخت نمایید.
  • قد موها: علاوه بر حجم مو، قد و ارتفاع مو نیز در هزینه هایلایت مو تاثیر دارد. هر چقدر موها بلندتر باشند، به مواد بیشتری برای هایلایت مو نیاز است. استفاده از مواد بیشتر باعث شده تا قیمت هایلایت مو بیشتر شود. بنابراین اگر قصد دارید موهای خود را کوتاه کنید، این کار را پیش از هایلایت انجام دهید تا قیمت آن کمی کاهش پیدا کند.
  • مواد مصرفی: نوع رنگ مو و سایر مواد مصرفی در هایلایت، در قیمت آن تاثیر دارند. اگر آرایشگر شما از مواد درجه یکی برای هایلایت استفاده نماید، باید هزینه بیشتری را برای آن پرداخت نمایید. البته بهتر است در این رابطه مطمئن شوید و کیفیت مواد مصرفی در هایلایت را جویا شوید. هر چقدر مواد و رنگ مو از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، نتیجه نهایی کار بهتر و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.
  • مهارت آرایشگر و سالن آرایشگاه: از دیگر مواردی که در قیمت هایلایت و قیمت مش مو تاثیر دارد، میتوان به مهارت آرایشگر و منطقه مکانی آرایشگاه اشاره کرد. آرایشگرانی که از شهرت زیادی برخوردارند و در این زمینه به خوبی شناخته شده‌اند، هزینه بیشتری را برای هایلایت مو دریافت می‌نمایند. همچنین اگر سالن آرایشگاه در منطقه خاص و لاکچری واقع شده باشد، قیمت انجام هایلایت در آنجا نسبت به سایر مکان‌ها متفاوت خواهد بود.

تفاوت مش و هایلایت مو در چیست؟

تفاوت مش و هایلایت مو در چیست؟

 

هر دو روش مش و هایلایت، باعث روشن شدن بخشی از قسمت مو نسبت به سایر بخش‌های آن می‌شود. اما میان این دو روش تفاوت‌هایی وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. در هایلایت مو، تفاوت قسمت‌های تیره و روشن مو کم است. اما در مش مو اینگونه نبوده و بخش زیادی از مو به رنگ دیگری (معمولا روشن‌تر) تغییر پیدا می‌کند. از دیگر تفاوت‌های هایلایت و مش مو، اختلاف بین رنگ موهای پایه و شاخه‌های رنگ شده جدید است. در هایلایت مو این تفاوت بین 3 الی 4 درجه و در مش مو این اختلاف در حدود 6 الی 8 درجه می‌باشد. برای همین اگر قصد دارید موهای خیلی روشنی داشته باشید، بهتر است به سراغ روش مش مو بروید.

هایلایت مخفی

اگر دوست دارید هایلایت شما محسوس باشد و خیلی مشخص نشود، می‌توانید از هایلایت مخفی استفاده کنید. این هایلایت از این جهت به مخفی معروف است که تغییرات کوچکی در موها داده می‌شود و ظاهر خیلی طبیعی دارد. افرادی که اغلب موهای خود را باز می‌گذارند، می‌توانند از هایلایت مخفی مو استفاده کنند و به موهای خود جلوه جدید و زیبایی ببخشند. یکی دیگر از خصوصیات هایلایت مخفی این است که به دلیل وسعت کم رنگ مو، موها در آن آسیب جدی نمی‌بینند. برای همین افراد می‌توانند با خیال راحت موهای خود را هایلایت مخفی کنند و نگرانی از بابت آسیب‌دیدگی آن نداشته باشند.

موارد مهم و کاربردی هنگام هایلایت کردن

موارد مهم و کاربردی هنگام هایلایت کردن

  • برای صورت خود یک چارچوب ایجاد کنید

یکی از موارد اصلی و مهم در هایلایت کردن مو،  انتخاب محل مناسب برای تکه‌های مو است. در واقع انتخاب محل مناسب برای هایلایت، کلید اصلی آن بوده و سبب زیباتر شدن نتیجه کار می‌گردد. برای این کار بهتر است تکه‌های پرتر هایلایت را در نزدیکی استخوان‌بندی صورت در نظر بگیرید. همچنین رنگ هایلایت بهتر است در نزدیکی ریشه مو، تیره‌تر و پراکنده‌تر باشد. در عوض در ساقه‌ها از رنگ روشن‌تری برخوردار باشد. با توجه به این نکات، رنگ موهای هایلایت شده در نور از روشنی و براقیت بیشتری برخوردار شده و نتیجه کار بسیار زیبا و خاص می‌گردد.

  • از رنگ‌های زیاد و متفاوت در هایلایت استفاده نکنید

تفاوت خیلی زیاد میان رنگ‌های به کار رفته در هایلایت، سبب غیر طبیعی شدن نتیجه کار می‌شود. برای همین بیشتر از سه رنگ در هایلایت استفاده نکنید و این سه رنگ را برای رنگ زمینه، هایلایت و لولایت یا همان تارهای تیره‌تر در نظر بگیرید. استفاده از 4 رنگ یا بیشتر از آن، سبب شده موهای شما شبیه به رنگین کمان شود و اصلا جلوه زیبا و طبیعی نداشته باشد.

  • به حجم و عمق متفاوت هایلایت‌ها توجه کنید

هایلایت‌ها باید از حجم و عمق متفاوتی برخوردار باشند. در صورتی که هایلایت به صورت یکدست انجام شود، همچون رنگ کردن معمولی به نظر می‌رسد و کاملا یکنواخت جلوه می‌کند. بنابراین هایلایت‌ها باید از نظر میزان تیرگی و روشنی و همچنین سایز تکه‌ها با هم متفاوت باشند و با رنگ زمینه مو هماهنگی و تناسب داشته باشند. در صورتی که از رنگ زمینه مو سرد برخوردار هستید، بهتر است به سراغ هایلایت شنی یا بژ بروید. اگر هم رنگ زمینه موهایتان گرم است، می‌توانید از هایلایت‌های سرد یا گرم استفاده نمایید.

  • هایلایت موها را مطابق با فصل انجام دهید

هایلایت موها را مطابق با فصل انجام دهید

اگر قرار است در فصل تابستان موهای خود را هایلایت کنید، بهتر است از رنگ‌های روشن برای آن استفاده کنید؛ چرا که تابش نور خورشید در این فصل بیشتر بوده و موهای هایلایت شده در زیر نو زرد خورشید زیباتر نشان داده می‌شوند. در عوض در فصل زمستان که نور خورشید کمتری تابیده می‌شود، بهتر است از هایلایت‌های تیره‌تر و طلایی‌تری استفاده شود.

  • هایلایت‌ها را بیش از حد روشن نکنید

برخی افراد به قدری رنگ هایلایتشان را روشن در نظر می‌گیرند که رنگ آن همرنگ با پوست صورتشان می‌شود. این کار باعث می‌شود تا چهره شما بی‌حال به نظر برسد و هایلایت اصلا زیبایی نداشته باشد. شما باید روشنی هایلایت را تا جایی در نظر بگیرید که یک مغایرت بین رنگ پوست و موهایتان وجود داشته باشد. به طور کلی باید رنگ هایلایت را نهایتا سه درجه روشن‌تر از رنگ زمینه مو در نظر بگیرید و در عین حال به تناسب آن با رنگ پوست نیز توجه داشته باشید.

  • از هایلایت‌ها مراقبت کنید

در نهایت توجه داشته باشید هر چقدر از هایلایت‌های خود بیشتر مراقبت کنید، اثر و زیبایی آن بیشتر خواهد بود. برای این کار سعی کنید از شامپوها و نرم‌کننده‌های با رطوبت‌رسانی بالا استفاده کنید و به میزان سولفات موجود در آن توجه داشته باشید. هر چقدر میزان سولفات شامپو پایین‌تر باشد، اثر منفی آن بر روی موهای هایلایت شده کمتر می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید هفته‌ای یک مرتبه از نرم‌کننده‌های طبیعی چون روغن نارگیل استفاده کنید و به موهای خود بزنید.

چند نکته که برای هایلایت مو باید بدانید

چند نکته که برای هایلایت مو باید بدانید

برای اینکه از بهترین هایلایت مو برخوردار شوید، بهتر است قبل از انجام آن به چند نکته توجه داشته باشید:

  • پیش از اقدام به هایلایت کردن مو، موها باید کاملا تمیز و شسته باشند. البته بیشتر آرایشگاه‌ها پیش از شروع کار، اقدام به شستشوی موها می‌نمایند. با این حال به این مورد توجه داشته باشید و در صورت فراموشی آرایشگر، آن را به او گوشزد نمایید.
  • استفاده از ماسک‌های گیاهی یا شیمیایی، ژل و هرگونه مواد اضافی قبل از هایلایت مو ممنوع است. چرا که این مواد در رنگ گرفتن مو اختلال ایجاد می‌کنند و باعث بد شکل شدن هایلایت مو می‌شوند.
  • در صورتی که قصد دارید موهای خود را کوتاه کنید، پیش از انجام هایلایت این کار را انجام دهید. چرا که قیمت هایلایت مو، بر اساس اندازه و قد موها محاسبه می‌شود.
  • بهتر است رنگ‌های‌ دلخواه خود برای هایلایت را پیش از مراجعه به آرایشگاه انتخاب کنید. سپس با توجه به نظر آرایشگر و مشورت با او، رنگ مناسب هایلایت را بر اساس چهره، رنگ پوست و چشم‌ها انتخاب نمایید.
  • هایلایت مو در خانه کار هر کسی نبوده و نیاز به مهارت دارد. بنابراین اگر در این زمینه هیچ تخصصی ندارید و برای اولین بار قصد هایلایت کردن دارید، حتما به یک آرایشگاه معتبر بروید.

بهترین رنگ مو برای هایلایت چه رنگی است؟

انتخاب رنگ مو برای هایلایت، بر اساس رنگ موهای پایه انجام می‌شود. یک قاعده کلی در این رابطه وجود دارد و آن این است که رنگ انتخاب شده برای هایلایت باید به مقدار 2 درجه از رنگ موی پایه روشن‌تر باشد. روشن شدن بیش از حد موها و یا تیره بودن آنها، باعث می‌شود تا نتیجه کار به خوبی حاصل نشود. برای همین است که گفته می‌شود هایلایت را پیش افراد متخصص انجام دهید و خودتان برای انجام آن اقدام نکنید. حال اگر قصد داشتید به طور کلی موهای روشن‌تری داشته باشید، باید در ابتدا رنگ پایه موها را روشن‌تر کرده و پس از آن با انتخاب رنگی با دو درجه روشن‌تر، اقدام به هایلایت موها نمایید. زمینه مو برای هایلایت بسیار مهم است و در نتیجه کار تاثیر دارد.

انتخاب رنگ هایلایت بر اساس فصل و رنگ پوست

 

انتخاب رنگ هایلایت بر اساس فصل و رنگ پوست

انتخاب رنگ هایلایت و به طور کلی رنگ مو، بهتر است بر اساس مواردی چون رنگ پوست، رنگ چشم، حالت چهره و حتی فصل صورت بگیرد. هماهنگی رنگ هایلایت مو با فصل، باعث می‌شود تا علاوه بر زیبایی بیشتر، دوام آن نیز افزایش پیدا کند. از آنجایی که هوا در فصل تابستان گرم است، بهتر است از رنگ روشنی برای هایلایت استفاده شود. همچنین در فصل زمستان که هوا سردتر است، رنگ‌هایی با پایه تیره‌تر برای هایلایت مناسب‌تر خواهند بود. همچنین توجه به رنگ پوست نیز مسئله مهمی بوده و باعث می‌شود تا فرد در پایان کار رضایت کاملی از هایلایت خود داشته باشد. معمولا آرایشگرهای ماهر رنگی را برای هایلایت انتخاب می‌کنند که نسبت به رنگ پوست، دو درجه تیره‌تر یا روشن‌تر باشد. برای مثال اگر فردی از پوست تیره، سبزه یا گندمی برخوردار باشد، رنگ روشنی چون طلایی گزینه خوبی برای او خواهد بود.

چگونه از موهای هایلایت شده مراقبت کنیم؟

به طور کلی بهتر است پس از انجام هر کار زیبایی، از شرایط نگهداری و مراقبت آن به خوبی مطلع باشید. در رابطه با هایلایت مو نیز همینطور بوده و باید به نکات نگهداری از موهای هایلایت شده توجه داشته باشید. یکی از موارد مهم این است که از شامپوهایی برای شستشوی موی هایلایت شده استفاده شود که از سولفات پایینی برخوردار باشند. همچنین در هر بار استحمام، از نرم کننده استفاده نشده و ترجیحا هفته‌ای یک بار این کار انجام شود. در صورتی هم که قصد رفتن به استخر داشته باشید، بهتر است از روغن‌های محافظ استفاده کنید تا کلر موجود در آب استخر باعث تاثیرات مخرب روی موهایتان نشود.

جمع بندی

هایلایت کردن مو یکی از تکنیک‌های رنگ مو بوده که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از بانوان، خصوصا دختران جوان، برای ایجاد تغییرات ظاهری به سراغ هایلایت کردن موهایشان می‌روند. در هایلایت تنها تکه‌هایی از مو به رنگ دو درجه تیره‌تر از رنگ پایه مو می‌رسند و یک حالت سایه – روشن در موها ایجاد می‌نماید. این روش زیبایی، از جذابیت زیادی برخوردار است و باعث زیباتر شدن موها می‌شود. شما می‌توانید برای انجام هایلایت مو به یک سالن آرایشی معتبر و حرفه‌ای مراجعه کنید و این کار را زیر نظر یک آرایشگر حرفه‌ای انجام دهید.

 

1 Comment

  1. عسل گفت:

    چه تکنینک هایلایتی برای موهای کوتاه بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *