10 ماسک صورت برای پوست های چرب       

ماسک صورت برای پوست های چرب

پوست چرب یکی از انواع تیپ پوستی بوده که نیاز به مراقبت و رسیدگی خاصی دارد. از آنجایی که بر روی پوست چرب میزان آلودگی و چربی بیش از حد طبیعی است، میزان جوش، آکنه و مشکلات دیگر در این دسته از پوست‌ها بیشتر است. برای همین افرادی که دارای پوست چرب هستند، اغلب به دنبال روش‌هایی برای متعادل کردن چربی پوستشان می‌باشند. یکی از کارهایی که افراد دارای پوست چرب می‌توانند انجام دهند، استفاده از ماسک مناسب است. در این راستا قصد داریم در این مطلب به معرفی 10 ماسک صورت مناسب برای پوست‌های چرب بپردازیم و با ویژگی‌های هر یک آشنا شویم.

پوست چرب چیست؟

پیش از آنکه به سراغ معرفی ماسک برای پوست چرب جوش دار و درمان پوست چرب برویم، بهتر است با خصوصیات پوست چرب آشنا شویم.

در زیر منافذ پوست انسان، غددی به نام غدد سباسه وجود دارد که از خود چربی به نام سبوم تولید می‌کنند. چربی سبوم همان چربی طبیعی پوست است که از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه می‌دارد. در صورتی که این مقدار چربی بیش از اندازه طبیعی شود، پوست چرب خواهد شد. در حقیقت افرادی که دارای پوست چرب هستند، غدد سباسه‌شان میزان چربی بیشتری تولید می‌کنند. برای همین است که میزان چربی روی سطح پوستشان بیش از اندازه طبیعی شده و پوست به اصطلاح چرب می‌شود.

نشانه‌های پوست چرب چیست؟

نشانه‌های پوست چرب چیست؟

 

نشانه‌هایی وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به آنها، به چرب بودن پوستشان پی ببرند. در زیر به مهمترین نشانه‌های پوست چرب اشاره می‌کنیم:

  • براقی بیش از حد پوست: مهمترین نشانه پوست چرب این است که بیش از حد براق است. افراد دارای پوست چرب زمانی که به چهره خود در آینه نگاه می‌کنند، بر روی برخی از نقاط پوست خود چربی و براقی بیش از حدی را مشاهده می‌نمایند. بنابراین اگر شما هم با براقی غیر طبیعی پوست صورت مواجه هستید، بدون شک پوست شما چرب می‌باشد.
  • آکنه و جوش‌های زیاد: برخی از افراد دارای پوست چرب، به انواع آکنه و جوش‌های پوستی دچار می‌شوند. برای مثال ممکن است با جوش‌های سرسیاه یا سرسفید زیادی روبرو شوند که می‌تواند نشان از پوست چرب باشد.
  • ماندگاری پایین آرایش و تتو: بیشتر مواد آرایشی با چربی تداخل دارند. برای همین افراد دارای پوست چرب، همواره از عدم ماندگاری آرایش بر روی صورت خود ناراضی هستند.

مراقبت از پوست چرب با ماسک‌

برای مراقبت از پوست چرب، راه‌ و روش‌های زیادی وجود دارد. تمام راهکارهای موجود برای این هستند که از تولید چربی بیشتر پوست جلوگیری شود و میزان آن به حد طبیعی برسد. برای مثال مراقبت‌های روتین پوستی با شوینده‌های مناسب، ورزش مستمر، تغذیه مناسب، استفاده از سرم مناسب، استفاده از اسکراب، لایه بردار پوست چرب و ماسک‌های خانگی یا شیمیایی از جمله روش‌های مراقبتی از پوست چرب هستند. استفاده از ماسک خانگی مناسب برای پوست چرب بسیار موثر بوده و می‌تواند سبب پاکسازی آن شود. برخی از این ماسک‌ها قادرند بسیاری از مشکلات پوستی را درمان کنند و به داشتن پوست سالم و درخشان کمک نمایند. در ادامه به معرفی بهترین ماسک ها برای پوست چرب خواهیم پرداخت.

  • ماسک عسل

عسل یکی از مواد غذایی پر خاصیت است که علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا، مزایای دیگر نیز دارد. برای مثال عسل یکی از موادی است که از آن در برخی از ماسک‌های خانگی استفاده می‌شود. این ماده یک آبرسان طبیعی قوی بوده و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌نماید. همچنین عسل در درمان آکنه و جوش موثر می‌باشد. افرادی که دارای پوست چرب هستند، می‌توانند یک لایه نازک از عسل خام را روی صورت پخش کرده و پس از 10 دقیقه با آب گرم بشویند.

  • خاک رس

خاک رس

 

یکی از ماسک‌هایی که در چند سال گذشته مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است، ماسک خاک رس یا رس شفابخش است. این ماسک از موادی برخوردار است که میزان چربی پوست را تنظیم می‌کنند و از تولید بیش از حد چربی سبوم جلوگیری می‌نماید. برای استفاده از خاک رس، باید مقداری از آن را (حدود 2 قاشق غذاخوری) با آب یا گلاب ترکیب کنید تا قوام خوبی بگیرد. همچنین می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا یا روغنی چون روغن درخت چای را با آن ترکیب نمایید. سپس ترکیب به دست آمده را باید روی صورت پخش کرده و چند دقیقه صبر کرد تا به خوبی خشک شود. پس از آن میتوان ماسک را با آب ولرم شستشو داده و از روی صورت پاک کرد.

  • ماسک آرد برنج و چای سبز

برای تهیه این ماسک خانگی، باید مقداری آرد برنج را با برگ چای سبز و آبلیمو ترکیب نمایید. مخلوط حاصل شده که ترکیب نرمی است، باید حدود 15 دقیقه روی پوست قرار بگیرد. پس از آن با آب ولرم یا سرد مورد شستشو قرار بگیرد.

  • ترکیب سفیده تخم مرغ و لیمو

ترکیب این دو ماده برای پوست‌های چرب مناسب بوده و سبب مسدود شدن منافذ باز پوست می‌گردد. اسید موجود در لیمو، به جذب روغن کمک کرده و از تولید بیش از حد آن جلوگیری می‌نماید. توجه داشته باشید اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، از این ماسک استفاده ننمایید.

  • بادام آسیاب شده

بادام آسیاب شده

 

بادام یکی دیگر از مواد مغذی بوده که می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار، به پوست شما کمک نماید. این ماده در دفع چربی‌های اضافی و ناخالصی‌ها نقش دارد. برای تولید این ماسک، باید بادام خام را به مقدار 3 قاشق چایخوری خرد یا آسیاب کرده و دو قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه نمایید. سپس آن را به پوست مالیده و پس از چند دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. علاوه بر این می‌توانید تنها بادام را آسیاب کرده تا مخلوط خمیری شکل حاصل شود و بدون ترکیب با عسل، بر روی پوست مورد استفاده قرار بگیرد.

  • استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که از آن برای انواع تیپ پوستی میتوان استفاده کرد. این گیاه برای تسکین سوختگی‌های پوستی، برطرف کردن لک‌های پوستی، جای جوش و دفع آلودگی و چربی بیش از حد پوست موثر است. افراد دارای پوست چرب می‌توانند برای درمان پوست چرب خود، یک لایه از آلوئه ورا را روی پوست خود به مدت 1 تا چند ساعت قرار دهند.

  • ماسک سرکه سیب

یکی دیگر از ماسک‌های مناسب پوست چرب، ماسک سرکه سیب است. سرکه سیب از خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریال برخوردار است و انتخاب مناسبی برای پوست‌های چرب می‌باشد. برای استفاده از این سرکه، باید مقداری از آن را با پنبه روی پوست قرار داد. همچنین میتوان سرکه سیب را با جوش شیرین ترکیب کرده و از آن برای پوست چرب استفاده کرد.

  • ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ

 

برای تهیه این ماسک باید سفیده تخم مرغ را تا حدی بزنید که بافت کرمی پیدا کند. پس از آن مقداری آبلیمو و عسل را به آن اضافه کرده و روی پوست خود قرار دهید. بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر، از این ماسک برای حداقل 3 بار در هفته استفاده نمایید.

  • ماسک بلغور جو دو سر و آووکادو

آووکادو یکی از موادی است که در کاهش روند پیری پوست صورت تاثیر دارد. ترکیب این ماده با جو دو سر، باعث می‌شود تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند و تمام التهابات پوستی برطرف شود. برای این کار نصف میوه آووکادو را با نصف فنجان بلغور جو دو سر پخته شده ترکیب کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار دهید.

  • ترکیب ماست و آبلیمو

ماست جزو مواد غذایی مفیدی است که به عنوان یک پاک کننده طبیعی شناخته می‌شود. این ماده سبب سم‌زدایی پوست شده و در پاکسازی آن کمک زیادی می‌نماید. در صورتی که از بوی ماست خوشتان نمی‌آید، می‌توانید مقداری آبلیمو به آن اضافه نمایید. سپس آن را بر روی پوست صورت قرار دهید و ماساژ دهید. در نهایت بعد از حدود 15 دقیقه، صورت خود را بشویید و خشک نمایید.

چند نکته در جهت استفاده از ماسک خانگی پوست‌های چرب

چند نکته در جهت استفاده از ماسک خانگی پوست‌های چرب

 

  • قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را با پاک کننده‌های ملایم به خوبی تمیز نمایید.
  • زمانی که ماسک را مورد شستشو قرار داده و پوست را خشک کردید، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • بهتر است برای شستشوی ماسک، از آب سرد استفاده کنید تا منافذ باز پوست بسته شوند.
  • پیش از استفاده از ماسک برای صورت، آن را تست کرده و از عدم حساسیت به آن مطلع شوید.
  • از ماسک به مدت 1 الی نهایت 3 بار در هفته استفاده کنید و در استفاده از آن افراط نکنید.
  • ماسک را نهایتا به مدت 30 دقیقه روی پوست قرار دهید تا دچار تحریکات پوست خود نشوید. بهترین مدت قرارگیری ماسک روی پوست، 15 دقیقه است.
  • هنگام شستشوی ماسک پوست صورت چرب، پوست را نمالید تا دچار قرمزی و تحریک نشوید.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی چند ماسک مناسب برای پوست‌های چرب پرداختیم. با استفاده از این ماسک‌ها میتوان میزان چربی پوست صورت را کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کرد. علاوه بر 10 ماسک اشاره شده در متن، ماسک‌هایی چون عسل و روغن نارگیل، ماسک گوجه فرنگی، ماسک موز، ماسک دارچین و عسل نیز برای پوست چرب مناسب هستند. بنابراین شما می‌توانید بسته به مواد غذایی موجود در منزلتان، یک ماسک مناسب پوست چرب را انتخاب کرده و از آن استفاده نمایید.

1 Comment

  1. khatereh گفت:

    بهترین زمان اثرگذاری ماسک ها شبه یا روز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *